۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۰۱۹۶۶

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همه کارگران آسیب‌دیده در سیلاب اخیر کشور، به ویژه در استان لرستان، مشمول بیمه بیکاری می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۷ فروردین ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

قیمت نفت به بالای ۷۰ دلار رسید

درحالی‌که انتشار آمار‌های قوی استخدام در آمریکا که موجب کاهش نگرانی برای کم شدن تقاضای نفت شد، قیمت این کالای اساسی در مبادلات روز جمعه، آخرین روز کاری بازار‌های جهانی، به علت انتظار برای تشدید درگیری در لیبی که می‌تواند عرضه نفت را محدود کند، ۱.۵ درصد رشد کرد.

درعین حال، خوش‌بینی نسبت به توافق رسیدن واشنگتن و پکن بر سر توافق تجاری نیز بر قیمت‌ها افزود.

هر بشکه نفت برنت با ۹۴ سنت افزایش به ۷۰.۳۴ دلار رسید. در این روز قیمت نفت برنت به ۷۰.۴۶ دلار نیز رسید که بالاترین رقم از ۱۲ نوامبر به شمار می‌رود.

هر بشکه نفت خام آمریکا با ۹۸ سنت افزایش ۶۳.۰۸ دلار فروخته شد. این نوع نفت دیروز تا ۶۳.۲۴ دلار بالا رفت که بیشترین قیمت از ۶ نوامبر به شمار می‌رفت.

نفت برنت دومین هفته متوالی افزایشی را ثبت کرد درحالی‌که نفت خام آمریکا پنجمین هفته متوالی افزایشی را رقم زد.

گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد رشد استخدام از کمترین میزان در ۱۷ ماه گذشته در ماه مارس سرعت گرفته است.

جاش گراوس، استراتژیست ارشد کالا‌های اساسی در شیکاگو گفت: «این آمار به اندازه کافی می‌تواند قیمت نفت را حداقل به مدت دو هفته دیگر بالای ۶۰ دلار نگه دارد.»

اقدامات نظامی در لیبی که می‌تواند عرضه نفت را در این کشور عضو اوپک مختل کند، نیز بر قیمت‌ها افزوده است.

همچنین از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت، کاهش احتمالی تولید نفت ونزوئلا به علت تحریم‌های این کشور از سوی آمریکا و قطعی برق بوده است.
________________________
 
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل در قیمت ۴ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۴۷ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۹۹ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۶۷۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان
سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۴۷ هزار تومان
نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۹۹ هزار تومان
ربع‌سکه بهار آزادی یک‌میلیون و ۶۷۹ هزار تومان
سکه‌گرمی ۸۸۰ هزار تومان
 
قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۸۷۱ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۱.۵ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان
قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار ۵۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان
قیمت هر مثقال طلا یک میلیون و ۸۷۱ هزار تومان
قیمت اونس طلا ۱۲۹۱.۵ دلار
 
بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها امروز نیز مانند روز‌های قبل قیمت دلار را بدون افزایش یا کاهش اعلام کرده اند؛ بنابراین برای روز جاری، قیمت دلار در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت فروش دلار نسبت به روز کاری قبل تغییری نداشته است.

قیمت دلار ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۵۹۱ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۷ هزار و ۱۹۹ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به روز کاری قبل ثابت مانده است.
________________________

آغاز مرحله دوم ادغام ۵بانک در سپه/سهام بانک‌ها فردا به فروش می‌رسد
 
ادغام بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح که از روز ۱۱ اسفند سال گذشته به‌طور رسمی اعلام شد، با آغاز فروش سهام این بانک‌ها وارد مرحله اجرایی می‌شود؛ بدین ترتیب از ۲۹ اردیبهشت امسال پس از پایان فرآیند فروش سهام، در عمل ادغام پنج بانک وابسته به نیرو‌های مسلح شامل انصار؛ قوامین، مؤسسه کوثر، مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان در بانک سپه انجام می‌شود.

طبق اطلاعیه‌های جداگانه‌ای که از سوی چهار بانک و مؤسسه منتشر شده است، فروش سهام این بانک‌ها از دهه دوم فروردین ماه ۱۳۹۸ کلید می‌خورد؛ بدین ترتیب واگذاری سهام بانک‌های انصار، قوامین، مؤسسه اعتباری کوثر و مهر اقتصاد از ۱۸ فروردین ۹۸ آغاز می‌شود و اشخاص حقیقی و حقوقی غیر وابسته به نیرو‌های مسلح می‌توانند نسبت به واگذاری سهام خود اقدام کنند.

شرایط انتقال سهام بانک‌های ادغامی

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شرایط انتقال سهام بانک‌های ادغامی بر اساس مجوز شورای عالی بورس با بیان اینکه، انتقال سهام افرادی که سهامدار بانک‌های ادغام شده در بانک سپه هستند با مجوز شورای عالی بورس برای نقل و انتقال خارج از ساعت دریافت شده است، گفت: این سهام با حداکثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن منتقل می‌شود و تصمیم گیری به نفع سهامداران است.

وی اظهار داشت: هر شخصی که تمایل داشته باشد سهم خود را می‌تواند به نهاد‌های دارای مجوز منتقل کند.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه فرم‌هایی برای این نقل و انتقال‌ها طراحی کرده‌ایم، افزود: این فرم‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد و آنان با اختیارات خودشان می‌توانند سهام خود را واگذار کنند و اگر تمایل نداشته باشند باید منتظر کار کارشناسی دادگستری باشند که در خصوص سود و زیان این بانک‌ها بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و تصمیم گیری می‌کند و هر حقوقی که به این افراد تعلق بگیرد به آن‌ها ارائه می‌شود.

محمدی گفت: اگر افرادی شکایت داشته باشند قوه قضائیه شعبه‌ای را انتخاب می‌کند که این افراد می‌توانند برای شکایات خود به آن مراجعه کنند.

بر اساس اطلاعیه چهار بانک و مؤسسه اعتباری، از روز یکشنبه ۱۸ فروردین سال ۹۸ به مدت ۳۰ روز کاری تا روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸ امکان استفاده از شرایط خرید سهام فراهم است البته قیمت سهام قابل خرید برای ۴ بانک و مؤسسه متفاوت است.

شرایط فروش سهام حکمت ایرانیان

قیمت خرید سهام برای سهامداران حقیقی هر سهم هزار ریال «معادل ارزش اسمی» است.

قیمت خرید سهام اشخاص حقوقی هر سهم ۷۸۸ ریال «معادل ارزش اسمی» است.

نوع سفارش از نظر اعتبار زمانی سفارش بدون محدودیت زمانی است که سهام فوق توسط شرکت توسعه فناوری و تجارت با کد معاملاتی شرک ۱۵۱۱۱ «به عنوان متولی تعیین شده از سوی نهاد‌های ناظر» خریداری می‌شود.

شرایط خرید سهام مهر اقتصاد

قیمت خرید سهام متعلق به سهامداران حقیقی به ارزش تابلو «در زمان توقف نماد» و یا ارزش اسمی هر کدام بالاتر باشد، خواهد بود.

همچنین برای قیمت خرید سهام اشخاص حقوقی غیروابسته به نیرو‌های مسلح به ارزش تابلو «در زمان توقف نماد» اقدام می‌شود.

در همین حال، قرار است شرکت نگین ساحل رویال شرکت زیرمجموعه بانک مهر اقتصاد این سهام را خریداری کند.

افزون بر این، این بانک نیز اعلام کرده در صورتی که سهامداران در مهلت تعیین شده نسبت به ارائه دستور فروش اقدام نکنند، می‌توانند تا زمان ارزش گذاری سهام آن توسط کارشناسان رسمی و کشف ارزش ذاتی سهام صبر کنند؛ پس از اعلام مبلغ کشف شده به ترتیبی که در آینده اعلام می‌شود نسبت به فروش سهام خود مبادرت کنند.

شرایط خرید سهام مؤسسه کوثر

قیمت خرید سهام برای سهامداران حقیقی هر سهم هزار ریال است.

قیمت خرید سهام اشخاص حقوقی غیر وابسته به نیرو‌های مسلح به ارزش تابلو «در زمان توقف نماد» خواهد بود.

نوع سفارش از نظر اعتبار زمانی سفارش بدون محدودیت زمانی است.

سهام فوق توسط شرکت عصر تجارت اقتصاد (سهامی خاص) «شرکت زیرمجموعه این مؤسسه» خریداری می‌شود.

شرایط خرید بانک انصار

قیمت خرید سهام اشخاص، هر سهم ۲،۰۸۶ ریال است.

نوع سفارش از نظر اعتبار زمانی، سفارش بدون محدودیت زمانی است.

سهام فوق توسط شرکت ایرانیان اطلس خریداری می‌شود.

در صورتی که سهامداران در مهلت تعیین شده نسبت به ارائه دستور فروش اقدام نکنند، می‌توانند تا زمان ارزش گذاری سهام بانک انصار توسط گروه کارشناسان رسمی تأمل نموده و بر اساس آن و به ترتیبی که متعاقباً اعلام خواهد شد نسبت به فروش سهام خود مبادرت نمایند.

شرایط خرید بانک قوامین

قیمت خرید سهام اشخاص حقیقی هر سهم هزار ریال است.

قیمت خرید سهام اشخاص حقوقی غیر وابسته به نیرو‌های مسلح به ارزش تابلو (در زمان توقف نماد) خواهد بود.

نوع سفارش از نظر اعتبار زمانی سفارش بدون محدودیت زمانی است.

براساس اعلام بانک قوامین، سهام توسط شرکت حمل و نقل بین المللی خط صبا (شرکت زیرمجموعه این بانک) خریداری می‌شود. همچنین سهامدارانی که در مهلت تعیین شده نسبت به ارائه دستور فروش اقدام نکنند، می‌توانند تا زمان ارزش‌گذاری سهام بانک قوامین توسط گروه کارشناسان رسمی تأمل نموده و بر اساس آن و به ترتیب که متعاقباً اعلام خواهد شد نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.
________________________
 
کارگران آسیب‌دیده از سیل اخیر مشمول بیمه بیکاری می‌شوند

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه تشکیل ستاد کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان لرستان گفت: همه کارگران آسیب‌دیده در سیلاب اخیر کشور، به ویژه در استان لرستان، مشمول بیمه بیکاری می‌شوند.
 
شاکرمی افزود: این ستاد در راستای خدمات‌رسانی منسجم دستگاه‌های زیرمجموعه وزارتخانه ایجاد شده است تا کمک‌ها با هماهنگی استانداری و مدیریت بحران به مناطق سیل‌زده ارسال شود.

وی افزود: همه واحد‌های اقتصادی، تولیدی، صنعتی و کشاورزی در ستاد تسهیل بررسی و در کارگروه‌ها درباره استمهال بدهی‌ها، تسهیلات ویژه احیای این واحدها، اقدام خواهد شد.

بنا به این گزارش، بارندگی‌های شدید و سیل اخیر، اغلب استان‌های کشور را درگیر کرد، اما ۶ استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در شرایط اضطراری اقرار گرفتند به طوریکه بسیاری جاده‌های میان شهری در این نواحی مسدود یا تخریب شدند و علاوه بر آسیب جدی به تاسیسات زیربنایی و بخش کشاورزی، مشکلات کاری برای کارگران و مردم این مناطق ایجاد شد.
________________________

فرابورس در پایان معاملات ۱۴ واحد ریزش کرد

شاخص بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات با رشد ۱۲۵۴.۵۴ واحدی به پله ۱۸۶ هزار و ۵۳۵ واحدی رسید.
بر این اساس ارزش کل معاملات بورس تهران در پایان معاملات از ۶ هزار میلیارد ریال فراتر رفت که طی ۲۰۷ هزار نوبت معاملاتی انجام شد.

نماد‌های پر بیننده معاملات امروز اخابر، شپنا، همراه، کچاد و شتران با روند صعودی و فارس و فملس با روند نزولی به کار خود پایان داد.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات با اُفت ۱۴.۶۹ واحدی به پله ۲ هزار و ۳۹۰ واحدی رسید که براین اساس ارزش کل معاملات از ۳ هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۸۲۱ میلیون سهم طی ۱۳۵ هزار نوبت معاملاتی است./۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات